Dopasowanie DNA do diety nie działaBadania DNA nie będzie prowadzić dietetyków do schematu odchudzania najprawdopodobniej pracować dla nich, naukowcy donieśli we wtorek. Pomimo niektórych wcześniejszych badań, twierdząc, że warianty genetyczne przewidują, czy ktoś ma większe szanse zrzucić kilogramy na diecie niskowęglowodanowej lub niskotłuszczowej, i pomimo rosnącej branży opierającej się na tym pojęciu, najbardziej rygorystyczne badania jak dotąd nie wykazały żadnej różnicy w utracie wagi między osobami z nadwagą na dietach, które „pasują” do ich genotypu i tych na dietach, które nie.

Wyniki sprawiają, że jest mniej prawdopodobne, że genetyka może wyjaśnić, dlaczego tylko niektórym ludziom udaje się schudnąć na diecie niskokalorycznej jak Atkins i dlaczego innym udaje się z niską zawartością tłuszczu (nawet jeśli zdecydowana większość dietetyków nie trzymać się tego, co tracą funtów). W przeciwieństwie do leczenia raka, dieta nie może być dopasowana do genotypu, nowe badanie pokazuje.

Wyniki podkreślają „jak, dla większości ludzi, znając informacje o ryzyku genetycznym nie ma większego wpływu”, powiedział Timothy Caulfield, z University of Alberta, krytyk kwerendy. „Wiemy, że utrata masy ciała jest ciężka, a utrata wagi jest jeszcze trudniejsza. Genetyka jest istotna … [ale] wydaje się bardzo mało prawdopodobne, że dostarczenie informacji o ryzyku genetycznym będzie magiczną formułą, która naprawi ten skomplikowany problem”.

Badanie, zwane DIETFITS i opublikowane w Journal of the American Medical Association przez naukowców z Uniwersytetu Stanford Medical School, losowo przypisane 609 dorosłych z nadwagą, w wieku od 18 do 50 lat, do zdrowej diety niskotłuszczowej lub zdrowej niskokalorycznej. Wolontariusze dostali 22 godzinne zajęcia z dietetykami na zdrowej diety niskotłuszczowej (jeść mniej olejów, tłustych mięs, pełnotłustego nabiału i orzechów) lub niskokalorycznej (zmniejszyć zboża, ziarna, ryż, warzywa skrobiowe i rośliny strączkowe), jak również na niebezpieczeństwa jedzenia bezmyślnie. Obie grupy zostały poinstruowane, aby jeść dużo warzyw i bardzo mało żywności z dodatkiem cukrów, tłuszczów trans lub mąki rafinowanej.

Ludzie byli niezwykle konsekwentni, jeśli chodzi o przestrzeganie przydzielonej im diety niskotłuszczowej lub niskokalorycznej. W połowie badania spożycie tłuszczu wynosiło odpowiednio 50 i 87 gramów dziennie, podczas gdy spożycie węglowodanów 211 i 113 gramów dziennie – wzór, który obowiązywał przez pełne 12 miesięcy. Nie było praktycznie żadnej różnicy w utracie wagi pomiędzy tymi dwiema grupami po 12 miesiącach: 11,7 funta w grupie niskotłuszczowej i 13,2 funta w grupie niskokalorycznej, różnica, która nie była statystycznie istotna ani znacząca w życiu codziennym.

Naukowcy analizowali następnie utratę wagi wśród osób, których DNA „pasowało” lub zderzało się z przypisaną im dietą. To było oparte na którym warianty trzech genów nazywanych PPARG, ADRB2 i FABP2, które są zaangażowane w procesy takie jak metabolizm tłuszczów i węglowodanów – mieli. Wcześniejsze badania wykazały, że te warianty mogą przewidzieć, kto z powodzeniem schudnie na którym rodzaju diety.

Z 244 osób z genotypem niskotłuszczowym, 130 zdarzyło się wylądować w grupie diety niskotłuszczowej, co oznacza, że byli na „właściwej” diecie dla ich DNA. Tak było w przypadku 97 z 180 osób o niskim genotypie karbowym. Pozostałe osoby były niedopasowane.

„Nie było znaczącej różnicy w zmianie wagi wśród uczestników dopasowane vs niedopasowane do ich zadania diety”, naukowcy napisali. Nie było również interakcji DNA / diety dla obwodu talii, wskaźnik masy ciała, lub odsetek tłuszczu ciała.

„Miałem to całe uzasadnienie, dlaczego te trzy [warianty DNA] miałyby mieć wpływ”, powiedział Stanford Christopher Gardner, współtwórca badania 8 milionów dolarów. Wcześniej prowadził mniejsze badanie, w 2010, stwierdzając, że nadwaga kobiet, których genotyp dopasowany do ich diety stracił 13 funtów w roku, podczas gdy ci, którzy byli niedopasowani stracił nieco ponad 4 funtów. „Ale przejdźmy do sedna sprawy. Nie powieliliśmy tego badania, nawet się nie zbliżyliśmy. To nie zadziałało.”

Jedna z firm, która sprzedaje testy DNA, które obiecują poprowadzić klientów do najbardziej lubianej diety, Pathway Genomics, nie odpowiedziała na prośby o komentarz. Rzeczniczka innej wiodącej firmy zajmującej się DNA/odżywianiem, Habit, powiedziała, że zgadza się, że samo DNA „nie wystarczy do opracowania spersonalizowanych zaleceń żywieniowych” i że w związku z tym firma uwzględnia biomarkery krwi i inne informacje „przy opracowywaniu spersonalizowanych zaleceń żywieniowych”. Craig Pickering z DaburDirect powiedział, że geny oprócz trzech w studium Stanford może przyczynić się do utraty wagi, jak również utraty i przyrostu tkanki tłuszczowej, jak małe badanie 2007 znaleziono, i że jest to „umieszczenie wykończenia” na badanie wykazujące, że „przedmioty na diecie genetycznie dopasowanej stracił więcej wagi” niż te na jednej wielkości pasuje do wszystkich diety low-carb.

Własne badanie Gardnera z 2010 roku, obejmujące 140 kobiet z nadwagą podzielonych na różne typy DNA i diety, doprowadziło do tego samego wniosku. Osoby stosujące dietę dopasowaną genetycznie wydawały się być lepsze. Ale to najwyraźniej odzwierciedlało skrajne wartości odstające. Na przykład, kilka kobiet, których DNA pasowało do ich diety i były fanatyczkami liczenia kalorii i rzucania kilogramów, co sprawiło, że dopasowana grupa wyglądała świetnie. Podobnie, kilka kobiet, których DNA nie „pasują” przeszedł rozwód lub inny przewrót, jadł dla emocjonalnego komfortu, przybrał na wadze, i zrobił niedopasowane grupa wyglądają strasznie – przypomnienie, że tak wiele emocjonalnych, ekonomicznych, metabolicznych, społecznych i innych sił wpływa na czyjąś szansę utraty wagi, że efekt genów gubi się w hałasie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *